10 råd til ikke længere at være besat af din ex

(15/02-2017) - Ordene skar igennem luften som et piskeslag: "Dig og mig, det er slut". Alt hvad du har troet på, alt hvad du havde planlagt, håbet på og bygget på brasede sammen. Tilbage er der kun dit knuste hjerte og det kæmpestore sort hul i dit liv.

Minuttet, der følger disse ord, forekommer dig uendelig, og du er sikker på, at du nu ved, hvad man føler når man dør.

Du er tilintetgjort, vred, fortabt, sårbar. Du føler dig alene, og du hænger i intetheden.

Du vil gøre hvad som helst for at få fat i din ex igen, fordi hvad som helst forekommer dig meget bedre end det, du gennemlever i øjeblikket.

Du er så opsat på at få fat i din ex igen, at det bliver en besættelse.Du ved, at du er besat af din ex når:

More...

  • Du finder på en hvilken som helst undskyldning for at genkontakte ham eller hende: For at hente en trøje du har glemt, for at aflevere en glemt CD ...
  • Du kan ikke modstå fristelsen til at sende en SMS eller ringe til din ex.
  • Du parkerer tæt på, hvor din ex bor eller arbejder.
  • Du kører jævnligt forbi din ex's hus eller lejlighed.
  • Du bliver din ex's bedste ven eller veninde, så du kan følge med i, hvad der sker i hans eller hendes liv.
  • Dine tanker drejer sig mere om din ex end om dig og om dit liv.

En af de vigtige ting, du skal forstå, er, at det, at komme ud af et forhold, ligner meget den process, man skal igennem, når man skal komme ud af en anden afhængighed. Det end så være alkohol, narko, spil eller noget andet. Ifølge forskerne forekommer bruddet som et stærkt traume, fordi det er forbundet med afvisning og med afbrydelsen af kærligheden, og det dermed rammer nogle primitive områder i hjernen, som er forbundet med motivering, belønning og afhængighed.

Dette skulle være en af forklaringerne (men ikke den eneste) på, hvorfor der ofte følger angst og ekstrem adfærd som fx forfølgelse af den anden, mord eller selvmord efter et brud.

Her er ti råd, som kan hjælpe dig med at overkomme et brud og at leve op igen:

1. Accepter hvad du føler
Dine følelser er ikke "gode" eller "dårlige" som så. De er her, punktum! Forstå, at du kommer igennem symptomer som svarer til "en kold tyrker", og disse følelser er resultaterne af den.

Fordøm dig ikke for dem, vær ikke vred på dig på grund af dem, og få ikke skyldfølelse over dem. Vær medfølende og forstående over for dig selv.

2. Isoler dig ikke
Kom i kontakt med din familie og med de venner, som forekommer dig i stand til at forstå, hvad du gennemlever.

3. Fyld din kalender op
Hvis du ikke har nogen, køb en, og fyld den op. Især i week-enden. Det er på tide, at du holder dig beskæftiget og bruger tid med venner og bekendte.

4. Skil dig af med alt det, der minder dig om det forhold
Billeder, postkort, små sedler, breve, e-mails, SMS'er, alt det her ... Skil dig af med det altsammen.

Hvis du ikke vil smide dem ud, så giv dem til en ven, som kan holde dem for dig, men uanset hvad, skal du få alle disse ting væk fra dine omgivelser.

Eneste undtagelse: Hvis dit forhold var med en psykopat, skal du skille dig helt af med alt, hvad der havde med dette forhold at gøre. Ikke noget til nogen venner. Bare ud med det. Altsammen.

5. Afbryd al forbindelse
Det betyder ikke kun, at I ikke skal se hinanden igen, men at du heller ikke skal møde medlemmer af din ex's familie eller venner. Det betyder ikke flere e-mails, ikke flere beskeder, ikke mere Facebook (smid din ex ud fra dine venner og eventuelt, bloker ham eller hende), ikke flere private beskeder. Intet. I hvert fald indtil den dag, hvor du hviler så meget i dig selv, at du er i stand til at have et platonisk forhold til ham uden bagtanke (som at komme sammen igen, fx), hvis den dag nogensinde kommer.

6. Undgå de steder, hvor I gik sammen
Lad være med at gnide salt i såret ved at gå steder, hvor I plejede at gå sammen, og lyt ikke til "jeres kærlighedssange". Hvis du skal lytte til sange, vælg sange som taler om overlevelse, om at forblive stærk og om at overkomme problemer.

7. Skriv en dagbog
Hjernen er sådan bygget, at vi har en tendens til at huske de gode oplevelser i fortiden mere end de negative oplevelser. Det er et kognitivt fænomen, ganske enkelt. Det handler om vores overlevelse, og det er derfor at vi husker "de gode gamle dage" altimens vi glemmer det negative, der var ved disse gamle dage.

Hold derfor dagbog, og nedskriv de ting, som ikke gik godt i forholdet, samt de ting som gik dig på nerverne. Tøv ikke på at skrive (eller på at læse, hvis du ikke har mere at skrive), når du synes, at du er ved at se tilbage på forholdet med din ex med lyserøde brilleglas.

8. Husk at din lykke ikke er afhængig af din ex
Fokuser på andre domæner i dit liv. Dit liv er ikke afhængigt af en anden. Din fremtid heller ikke. Det er dig, der skal finde lykken.

Find lykken andre steder end hos din ex: Tilbring tid med dine venner, med din familie, begynd på at tage det kursus du altid har drømt om, men aldrig fik dig taget sammen til, rejs og oplev nogle ting ... Lav nogle ting, som du ikke kunne lave da du var i forholdet. Nyd dem.

9. Se på bruddet som en begyndelse
Ryd op, gør rent, og organiser dit nye miljø. Skil dig af med din fortid, og skab nyt rum, fysisk, følelsesmæssigt og psykologisk, hvor du har plads til nye oplevelser.

10 Fokuser på nutiden
Hver gang besættelsen om din ex vender tilbage, stop op. Fokuser på dig selv og på nutiden. Føl dine fødder på jorden, lyt til din vejrtrækning, vær opmærksom på lugtene og på lydene omkring dig.

Gør det i ca. 30 sekunder, gerne længere hvis du kan.

Du vil føle dig mere i kontakt med dit liv og med nutiden, og du vil være i stand til at tage kontrollen over dine tanker igen.

Du vil vide, at du har det bedre, når dine tanker og dine handlinger drejer sig mere om dig og mindre om din ex, og når du lever mere i nutiden end i fortiden.

Gå frem i dit liv som et enkelt individ. Efterlad fortiden bag dig. Se kun bagud, når du skal se hvor langt du er kommet. (Cyril Malka)

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: